• +48 888797929
  • monikavocalfestival2022@gmail.com

ZARZĄD JURY :

PROF. DR HAB. JADWIGA RAPPÉ

Wybitna śpiewaczka polska. Absolwentka Wydziału Filologii Słowiańskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Uczennica Prof. Zofii Brégy, absolwentka Akademii Muzycznej we Wrocławiu w kl. prof. Jerzego Artysza. Laureatka I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Bachowskim w Lipsku i zdobywczyni Złotego Medalu na Festiwalu Młodych Solistów w Bordeaux. Repertuar śpiewaczki obejmuje utwory od baroku do współczesności. Występowała w najsłynniejszych salach Europy, Ameryki Płn. i Azji, współpracując z dyrygentami jak: R. Chailly, Sir C. Davies, N. Harnoncourt, K. Nagano, A. Jordan, M. Janowski, K. Penderecki i A. Wit. Śpiewała w prawykonaniach dzieł współczesnych / np. „Siedem Bram Jerozolimy”, K. Pendereckiego w Jerozolimie w 1997 r. pod dyr. L. Maazela, czy „Missa pro pace” W. Kilara pod dyr. K. Korda w roku 2001/, a także w prawykonaniach dzieł J. Łuciuka, P. Mossa i K. Baculewskiego, L. Kubika /2008 Praha/, P. Mykietyna / III Symfonia, pisana na jej głos Warszawa 2011 oraz opera „Czarodziejska Góra wg T. Manna, partia pani Stoehr, Poznań 2015/. Wykonuje partie altowe w operach Glucka, Haendla, Ponchiellego, Verdiego,Czajkowskiego, Wagnera i R. Straussa.

Partię bogini Erdy w tetralogii „Pierścień Nibelunga” R. Wagnera, śpiewała podczas 9 premier w wiodących na świecie teatrach operowych. Nagrała tę partię dla EMI pod dyr. B. Haitinka. Z sukcesem wykonywała też partie Gaei /"Daphne" R. Straussa/ oraz Klitamnestry /"Elektra" R. Straussa/,w Deutsche Oper w Berlinie i Opera du Rhin w Strasburgu, opera w Montpellier oraz podczas wykonań koncertowych na całym świecie. Współpracowała z wieloma słynnymi reżyserami operowymi: m.in. Goetzem Friedrichem, Herbertem Wernicke, Yannisem Kokkosem, Krzysztofem Warlikowskim. Nagrała 56 płyt cd, m.in. dla firm: BMG Music, Teldec, Erato, Denon, Orfeo, Philips, Decca, Chandoz, CD-Accords , Naxos i DUX. Wiele uzyskało wyróżnienia międzynarodowe, 9 z płyt nagranych w Polsce- nagrody Fryderyka, a dalszych 12 było nominowanych do tej nagrody. „Requiem Polskie” K. Pendereckiego, z jej udziałem było nominowane do nagrody „Grammy2005”. Płyta „S. Moniuszko. Pieśni”uzyskała w 2011 r. we Francji nagrodę „Orphee d'Or” /Academie du Disque Lyrique/ i wspaniałe recenzje na świecie. W 2012 r. podobnie wyróżniono nagranie live „Das Lied von der Erde” G. Mahlera / WOSPRiTV pod dyr. M. Zilma, z udziałem P. Kusiewicza- tenor/. Jadwiga Rappé jest jurorem krajowych i międzynarodowych konkursów wokalnych, prowadzi kursy mistrzowskie . Jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie oraz Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku. Od marca 2006 do marca 2009 była prezesem Zarządu Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego. W roku 2018 została wyróżniona Nagrodą im. Jerzego Kurczewskiego w Poznaniu za całokształt twórczości i osobowość artystyczną.



PROF. DR HAB. AGATA KOBIERSKA

W 1989 roku ukończyła z wyróżnieniem studia wokalne w klasie prof. Michaliny Growiec na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej im K. Szymanowskiego w Katowicach. W 1988 otrzymała stypendium amerykańskiej Fundacji Kościuszkowskiej.Rok później otrzymała nagrodę ówczesnego Ministra Kultury i Sztuki prof. Aleksandra Krawczuka. Będąc jeszcze studentką,w 1988 została zaangażowana w charakterze solistki, w Państwowej Operze Śląskiej w Bytomiu. W latach 1988-2000 zaśpiewała blisko 20 partii operowych m. in. Carmen, Rozyna „Cyrulik sewilski”, Olga „Eugeniusz Oniegin”,Magdalena„Rigoletto”,Suzuki”Madame Butterfly”,Jadwiga „Straszny dwór”, Orłowski „Zemsta Nietoperza, Flora „Traviata, III Dama „Czarodziejski Flet”, Orfeusz „Orfeusz i Eurydyka”, a także pomniejsze role w operach Faust, Ernani, Rycerskość Wieśniacza, Otello. Współpracowała z Państwową Operą Pomorską w Bydgoszczy. Śpiewała na wielu scenach operowych Holandii, Belgii, Luxemburgu, Niemczech, Hiszpanii,Włoszech, Ukrainie oraz naMalcie. Równolegle z działalnością operową wykonywała muzykę kameralną, głównie oratoryjną, w kraju i za granicą. W kraju koncertowała z wieloma orkiestrami symfonicznymi pod dyrekcją m. in. K. Missony, K. Stryji, J. Salwarowskiego, J.W. Hawela, St. Stuligrosza, St. Gałońskiego, M. J.Błaszczyka, J. Koska, J. Swobody, S. Chrzanowskiego, R. Satanowskiego, J. Powolnego, M. Kaniowskiej. Wielokrotnie wykonywała muzykę oratoryjnąpoza granicami kraju: we Francji, Hiszpanii, Niemczech, Belgii, Holandii, Austrii,Szwajcarii, Słowacji, Czechach, na Ukrainie.

Ma w swoim dorobku nagrania telewizyjne,radiowe, oraz nagrania CD, w tym nagranie, które osiągnęło status” platynowej płyty’ ( „ Gwiazda Betlejemska”). W roku 2011 została uhonorowana odznaczeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla Kultury Polskiej” . Od 1993 zatrudniona na Wydziale Wokalno-Aktorskim w AM im. K. Szymanowskiego w Katowicach. W roku 2020 otrzymała tytuł profesora sztuk muzycznych. Jej studenci i absolwenci zdobywają nagrody na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach wokalnych. Występują na wielu znaczących scenach operowych : Staatsoper w Belinie, Opera Bastille w Paryżu, Teatr Wielki w Warszawie, Bayerische Staatsoper Monachium, Teatre Comunale Ferrara oraz festiwalach : Bregenzfestspiele, Ravenna Festival, Newport Festival USA.



ARNOLD RUTKOWSKI

Współpracował z największymi nazwiskami ze świata opery, takim jak: Placido Domingo, Zubin Metha, Nello Santi, Dmitrij Czerniakow, Peter Sellars, Robert Carsen. Pochodzący z Łodzi spintowy tenor, ukończył tamtejszą Akademię Muzyczną w klasie prof. Włodzimierza Zalewskiego. Jest laureatem takich konkursów wokalnych, jak: Operalia, Klassikmania, Konkurs im. Ady Sari, Europejski Konkurs Tenorów im. Jana Kiepury. W 2009 roku otrzymał nagrodę im. Jana Kiepury dla najlepszego śpiewaka. Debiut w Modenie w 2009 roku w roli Don José w Carmen Bizeta otworzył mu drogę na kolejne sceny operowe. Jako Don José występował w: Teatro Ravenna, Teatro Ferrara, Opera San Juan (Puerto Rico), Phoenix Metropolitan Opera, Festiwalu w Szeged (Węgry) i Volksoper w Wiedniu oraz w najważniejszych niemieckich teatrach operowych, jak: Staatsoper Berlin, Semperoper Dresden, Deutsche Oper am Rhein w Düsseldorfie, Oper Leipzig, Staatsoper Hamburg, Staatstheater Stuttgart, gdzie śpiewał także Cavaradossiego w Tosce G. Pucciniego, Księcia w Rigoletcie, Alfreda w Traviacie Verdiego i Rodolfa w Cyganerii (ostatnio również Turiddu w Rycerskości Wieśniaczej, P. Mascaniniego). Dobre recenzje oraz ciepłe przyjęcie przez publiczność sprawiły, że Arnold Rutkowski zaczął występować na całym świecie. Śpiewał w Operze w Budapeszcie (Verdi Gala), Gewandhaus Leipzig (Don José w Carmen), Teatrze Bolszoj w Moskwie jako Alfredo w Traviacie i Wodemon w Jolancie, P. Czajkowskiego, Teatrze Mihailowskim w Sankt Petersburgu (Cavaradossi i tytułowy Trubadur w operze G. Verdiego), Operze Narodowej w Helsinkach i Operze Królewskiej w Sztokholmie jako Rodolfo w Cyganerii oraz Pasterz w Królu Rogerze K. Szymanowskiego, Operze w Toulon (Rodolfo w Cyganerii i Pinkerton w Madama Butterfly Pucciniego), Operze w Marsylii, Operze w Limie (Peru) jako Edgardo w Łucji z Lammermooru Donizettiego,

Operze w Lyonie (Wodemon), na Festival d’Aix-en-Provence (Wodemon), Théâtre de Genève (Pinkerton i Książę), Opernhaus Zürich (Rodolfo), Concertgebouw w Amsterdamie (Pinkerton), Michigan Opera w Detroit (Książę w Rigoletto), Sydney Opera House (Alfredo i Don José), Theater Wiessbaden (Riccardo w Balu maskowym G. Verdiego) oraz Operze w Kolonii (tytułowy Trubadur w operze G. Verdiego). W 2015 roku w Opéra Garnier w Paryżu wystąpił jako Wodemon w Jolancie. Produkcja ta w reżyserii Dmitryja Czerniakowa została wydana na DVD. W 2017 roku w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej zadebiutował w partii Polliona w wykonaniu koncertowym Normy V. Belliniego, u boku Edity Gruberovej. W 2018 roku tę samą rolę zaśpiewał w Operze w Oslo a w czerwcu 2019 z ogromnym sukcesem w Teatrze Heroda w Atenach, gdzie polski tenor został uznany przez krytykę za mistrza belcanto. Miesiąc później Rutkowski zadebiutował na scenie słynnej Royal Opera House w londyńskiej Covent Garden, jako Don Jose w Carmen G. Bizeta.



DR MIRANDA EXNER

Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie śpiewu prof. Moniki Swarowskiej-Walawskiej. Debiutowała w 1997 roku na scenie Opery Krakowskiej w partii Siebla w "Fauście" Charlesa Gounoda. W sezonie artystycznym 1997 \ 98 była członkinią Zespołu Madrygalistów Capellae Cracoviensis pod dyrekcją Stanisława Gałońskiego. Brała udział w licznych kursach mistrzowskich oraz w wielu konkursach wokalnych w kraju i za granicą, m.in. w Karlovych Varach (Czechy), w Raguzie (Włochy) i w Barcelonie (Hiszpania). Otrzymała wyróżnienie za interpretację pieśni niemieckich na kursie mistrzowskim profesora Ryszarda Karczykowskiego organizowanego cyklicznie w Radziejowicach. Była także czynną uczestniczką i tłumaczką na kursach mistrzowskich prowadzonych w Szczecinie przez Maestrę Fiorenzę Cossotto. Śpiewaczka koncertowała na wielu polskich scenach i estradach a także za granicą: m.in. we Włoszech, Hiszpanii, Francji, Austrii, na Litwie, w Czechach, wykonując pieśni i arie z repertuaru światowego. Od listopada 1999 r. do lipca 2004 r. była solistką Opery na Zamku w Szczecinie, gdzie wystąpiła m.in. w "Strasznym dworze" Stanisława Moniuszki (Jadwiga), "Cyruliku sewilskim" Gioacchina Rossiniego (Berta), "Carmen" George Bizeta (Mercedes), w "Baronie cygańskim" Johanna Straussa (Syna), (Czipra) oraz w "Jasiu i Małgosi" Engelberta Humperdincka (Czarownica oraz Zmróżoczko), w "Trubadurze" Giuseppe Verdiego (Inez), w „Balu maskowym” (Ulryka) tegoż kompozytora, w „Czarodziejskim flecie” (Trzecia Dama) Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz w innych partiach mozartowskich w spektaklu "Amadeusz" Petera Shaffera. (Cherubin i Despina).W 2003 roku wzięła udział w światowej premierze opery „I co wy na to? Czyli cierpienia nowego Pirandella”(Adelajda) Alicji Gronau. Grywa również w lżejszych pozycjach repertuarowych: Jerry’ego Bocka „Skrzypek na dachu” (Babcia Cajtl) oraz w bajkach muzycznych. Od czerwca do grudnia 2002 pełniła funkcję kierownika literackiego Opery na Zamku.

W sezonie artystycznym 2004\ 2005 nawiązała ponownie współpracę z Operą Krakowską jako solistka gościnna. W marcu 2007r. wystąpiła w inscenizacji „Wesela Figara” W. A. Mozarta w partii Cherubina, biorąc również udział w tournée po Belgii i Holandii (agencja Supierz Artistic Menagement). Od września 2006 współpracuje z Filharmonią Krakowską. Śpiewaczka występuje również w partiach oratoryjnych współpracując z wieloma orkiestrami w kraju i za granicą, a także w koncertach muzyki kameralnej.



KAPITUŁA HONOROWA JURY